Onlangs (16 april 2026) kreeg ik betreffende RoboCAD een verzoek om informatie en ben er weer eens ingedoken. RoboCAD werd ondermeer gebruikt in het TibbLTO lokaal.
Destijds (1994) vroeg de directie mij om voor de leerlingen van klas 2 een lesboek te schrijven voor het tekenen met CAD en het was duidelijk dat daarmee RoboCAD bedoeld werd.
Het betrof een schooljaar lang wekelijks een les van 50 minuten. Door tot en met de zomervakantie hard door te werken en in de laatste week daarvan dagen op school om de boeken te kopieren en binden was het 'precies' op tijd klaar.
De eerste versie bestond uit ongeveer 75 pagina's en het is later uitgebreid tot zo'n 134 pagina's.
Destijds was de computer niet snel genoeg om het boek in Word in 1 keer te laden en bewerken. Het boek bestond daarom ook uit vier delen waarvan deel 1 ROBO97-1.PDF te downloaden is. De inhoudsopgave en index waren ook in 1 'los' bestand opgenomen.
Het waren leuke lessen om te geven en er waren opdrachten in opgenomen welke aansloten op Wiskunde en Algemene Techniek lessen, met veel aandacht voor de X- en Y-assen.
Later heb ik van een oud leerling (later collega) vernomen dat hij deze lessen bijzonder goed, heel uitdagend en leerzaam gevonden had.
Ik had nog ergens 3 diskettes met RoboCAD liggen, maar deze waren slecht tot niet leesbaar op mijn USB A-drive. Wel had ik nog een digitale backup daarvan en getracht deze via DosBox te installeren. Dat lukte op zich wel, maar bij het starten van RoboCAD kreeg ik de onderstaande foutmelding.
De onderstaande informatie is erg oud en dus veelal niet meer van toepassing.
Hoewel verouderd, wordt dit programma nog steeds
toegepast. Helaas zijn er een aantal problemen wanneer
men het programma op nieuwe computers wil gebruiken.
Tevens vindt u hier hoe u de plotter moet instellen om
het kader bij een A3 tekening te laten plotten.
De volgende problemen zijn mij bekend.
- Onder windows 98 wordt de muis erg traag.
- Na het schrijven naar disk
blijft de kaart op het scherm staan.
- Na het schrijven naar disk kan
de diskette niet meer gelezen worden.
- Na het afsluiten van RoboCAD
starten andere programma's niet meer correct.
Een aantal problemen worden op de volgende manier
verholpen.
- Klik met de rechter muistoets op de snelkoppeling
van RoboCAD.
- Klik in het menu op eigenschappen.
- Kies de TAB Scherm en selecteer Volledig
scherm
- Kies de TAB Extra en schakel Schermbeveiliging
toestaan en alle Windows
sneltoetsen uit
- Klik op Ok.
Soms helpt het ook een bat file te maken met daarin de
volgende opdrachten.
**** STARTROB.BAT ****
CD\
MODE CO80
CD ROBOCAD
ROBOCAD
MODE CO80
CD\
Maak een snelkoppeling naar STARTROB.BAT en start op
die manier het programma.
Onder windows kunnen de eigenschappen van de muis ook
aangepast worden. Helaas hebben deze geen invloed op de
werking onder Robocad.
Wanneer men met Robocad op de Roland plotter een A3
formaat tekening plot, worden de kantlijnen niet
getekend. Vanaf 11-12-90 heeft de oplossing hiervoor op
het Wiedenhorn bulletin board gestaan. Helaas werd deze
manier van communiceren door weinig mensen toegepast. Het
was voor mij dan ook bijna een privé aangelegenheid.
Hieronder staat omschreven wat u moet doen om toch op
A3 formaat te kunnen plotten.
Achter op de plotter zitten een aantal
tuimelschakelaars (DIP switches). Hiervan moet 1 omgezet
worden. Het betreft DIP SW 1-6. Hiermee kunt u de
mogelijkheden van het plotten vergroten. (EXPAND)
Daarnaast moet de plotterdriver aangepast worden. Voor
het gemak kunt u een aangepaste
driver (2 kB) downloaden. Wanneer u het uitgepakte
bestand (QCAD.PLT) in de robocad
directory plaatst, zou het naar behoren dienen te werken.
Wilt u zelf de aanpassing maken dan moet u het bestand
QCAD.PLT openen met het kladblok.
Er staan bij de papier beschrijving van het A3 formaat
twee coördinaten: 15720 11040
Deze moeten veranderd worden in: 17272 11880
Sla het gewijzigde bestand op en u kunt het A3 formaat
met de kantlijnen afdrukken.