Inleiding.Een werkplek die de meeste leerlingen heel leuk vinden. Ondanks zijn traagheid kunnen leerlingen goed ontdekken dat de volgorde van programmeren erg belangrijk is. Probleem met het programmeren was dat er geen programma's opgeslagen konden worden. Omdat tussendoor andere groepen met de robot werkten was je na een week altijd je programma kwijt. Voor de nieuwe methode Toegepaste informatica Stap voor stap wilden de auteurs de robotarm graag met de computer kunnen besturen. Op dat moment was alleen de software van de PTH beschikbaar. Helaas kon dat programma niet met de muis bestuurd worden en was de bediening voor leerlingen wat ondoorzichtig. Omdat het relatief eenvoudig was hiervoor een nieuw programma te schrijven heb ik dat maar gedaan. Ik had namelijk al iets ervaring opgedaan met het aansturen van dat ding. Omschrijving.De software werkt op elke IBM compatible computer. Omdat het in tekstmode werkt doet de grafische kaart er niet toe. Minimaal beveel ik echter toch een kleuren kaart aan. De robotarm wordt aangestuurd via de parallelle poort. (Printerpoort) Omdat in de nieuwe methode ook de handbediening gebruikt wordt, dient u een printerschakelaar tussen de handbediening; computer en de robotarm te plaatsen. Met de schakelaar kiezen de leerlingen de manier van aansturen. Met de muis kan de leerling het programma bedienen en zo de robotarm besturen. De software.De software is gratis en kan hier gedownload (190 kB) worden. (Nieuwe versie 20 juni 2008) Vandaag (20 juni 2008) bleek dat de robot de opdrachten niet direct uitvoerde bij het programmeren. Daarom is het programma enigszins aangepast. Meer informatie is ook beschikbaar op ComputerMuseumGroningen Victo.In hoeverre Victo Tibblto zal verdringen is mij niet
helemaal duidelijk. Wanneer men de Tibblto werkplekken
goed onderhouden heeft, zijn daarvan een aantal
werkplekken direct inzetbaar in het Victo project. Met meer werkplekken kunt u ook zoveel mogelijk aansluiten op de behoefte van de leerlingen. Zo kan een bouwkunde leerling een andere groep werkplekken afwerken dan bijvoorbeeld een metaal of elektro leerling. De verkeerslichten en de booreenheid kunnen vrij eenvoudig toegepast worden. Zelf zie ik ook veel mogelijkheden voor een samenwerking tussen de Cintech interface en de robotarm. In het verleden is er al een programma geweest die beide gelijktijdig aan kon sturen. Hiermee was het mogelijk de robotarm blokjes te laten sorteren op bijvoorbeeld elektrisch geleidend vermogen.
|