|
- |
herkennen van verschillende soorten draaibeitels: Mesbeitel Vlakbeitel Steekbeitel; |
- |
onderscheid kunnen maken in snelstalen en hardmetalen uitvoering; |
- |
animatie de bewerkings mogelijkheden van elke beitel; |
- |
overzicht van een aantal bijzondere beitelvormen; |
- |
leren van de gegevens welke op een werktekening voorkomen en belangrijk zijn voor het bepalen van de snijsnelheid; |
- |
voordraaien en nadraaien; |
- |
bepalen van de snijsnelheid m.b.v. een snijsnelheids tabel; |
- |
bepalen van het in te stellen toerental met behulp van het V.d.n. Diagram. |
Bovengenoemde lesstof wordt in 3 lessen behandeld. Na elke les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
- herkennen van verschillende soorten frezen:
Spiegleuffrees; Vingerfrees; Mantel(kop)frees;
- onderscheid kunnen maken in Snel-stalen en Hardmetalen
uitvoering;
- de bewerkings mogelijkheden van elke frees;
- benamingen en werking van de autolock freeshouder;
- verschil tussen meelopend en tegenlopend frezen;
- snijsnelheidstabel voor frezen;
- V.d.n. Diagram.
Bovengenoemde lesstof wordt in 1 les behandeld. Na deze les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
- |
benamingen, doel en functie van een aantal onderdelen van een boor: facet, schacht, punthoek, uitdrijflip, kop, hals; |
- |
het verschil tussen een conische en een cilindrische schacht; |
- |
benamingen en gebruiksmogelijkheden van: centerboor; verzinkboor; trappenboor; penboor; |
- |
de bewerkings mogelijkheden van elke boor; |
- |
de snijsnelheidstabel voor boren en ruimen; |
- |
benamingen, doel en functie van een aantal onderdelen van een ruimer: tanden; groeven; snijkant; |
- |
het verschil tussen handruimers en machineruimers; |
- |
werking van de verstelbare en conische ruimer; |
- |
een tabel met de boormaat voor ruimen; |
- |
het leren uitlezen van deze tabel. |
Bovengenoemde lesstof wordt in 2 lessen behandeld. Na elke les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
- het verschil tussen bevestigings- en
bewegingsschroefdraad;
- de vorm van de schroefdraad; driehoek; trapezium;
- binnen- en buitendraad;
- buiten- kern- en flankdiameter;
- het vinden van deze diameters in een tabel;
- metrische- en trapeziumschroefdraad;
- toepassingen van schroefdraad;
- aanduidingen van schroefdraad;
- schroefdraad tabellen voor spoed en diameters.
Bovengenoemde lesstof wordt in 1 les behandeld. Na deze les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
- zeskantbouten en moeren;
- cilinderkopschroeven en verzonken schroeven;
- sleutelwijdte; overhoekse maat; nuttige draadlengte;
lengte van schroeven;
- het leren aflezen van maatgegevens uit een tabel.
Bovengenoemde lesstof wordt in 1 les behandeld. Na deze les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
- het verschil tussen tappen en snijden;
- de verschillen tussen voorsnijder, middensnijder en
nasnijder;
- het verschil tussen handtappen en machinetappen;
- snijplaat; snijmoer; snijraam en wringijzer;
- de boormaat voor tappen met behulp van een tabel
bepalen;
- de draaimaat voor snijden bepalen;
- de snijsnelheid voor tappen.
Bovengenoemde lesstof wordt in 1 les behandeld. Na deze les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
- |
nominale maat; grootste- en kleinste grensmaat; tolerantie, werkelijke maat; |
- |
het bepalen van bovengenoemde maten met verschillende aanduidingen; |
- |
de begrippen: losse passing; overgangs passing; vaste passing; |
- |
aanduidingen in het ISO-passingstelsel; |
- |
beschrijving van de kenletter en kwaliteitscijfer; |
- |
bepaling van grensmaten in het ISO-passingstelsel; |
- |
uitlezen van tabel en omrekenen naar de grensmaten; |
- |
tabel met grensmaat afwijkingen; |
- |
voorkeuren voor ISO-passingen; |
- |
module voor automatisch berekenen van de grensmaten van een as en gat en de berekening van de tolerantie. |
Bovengenoemde lesstof wordt in 2 lessen behandeld. Na elke les wordt de behandelde lesstof getoetst d.m.v. 10 Mpc vragen.
Hoewel het een oud programma betreft, blijkt er toch nog belangstelling voor te zijn. Wel zijn/worden er een aantal aanpassingen doorgevoerd om het op moderne computers goed te laten werken.
- De oorspronkelijke resolutie is 640 x 480 bijhet starten wordt deze automatisch ingesteld.
- In een Windows netwerk moeten meerdere gebruikers
gelijktijdig kunnen werken.
- De snelheid van de animaties moet worden vertraagd.
- Misschien moet er voor de leerlingen iets van een werkboek gemaakt
worden.
Download Handleiding